Decyzja Prezesa UOKiK z dnia 30 grudnia 2024 r. nr RBG-6/2024 w sprawie mPay
Szanowna Klientko / Szanowny Kliencie,
mPay S.A. z siedzibą w Warszawie informuje o wydaniu decyzji Prezesa UOKiK z dnia 30 grudnia 2024 r. o nr RBG-6/2024 wobec mPay S.A. z siedzibą Warszawie (dalej: Spółka) w związku z niedostarczaniem konsumentom na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach Regulaminu Portmonetki lub listy informacji wskazanych w art. 27 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych oraz wprowadzeniem jednostronnych zmian Regulaminu Aplikacji mPay bez odpowiedniej podstawy prawnej, wskutek której mogą Państwo otrzymać zwrot poniżej wskazanych opłat oraz darmowe świadczenie.
Informujemy o przyznaniu – w terminie 3 miesięcy od dnia uprawomocnienia się wskazanej decyzji – konsumentom, których łączyły ze Spółką wskazane poniżej 4 umowy, niezależnie od tego, czy umowy te nadal obowiązują, czy też wygasły lub zostały rozwiązane, zwrotu opłat:
i. konsumentom, którzy są lub byli związani z mPay S. A. z siedzibą w Warszawie umową o usługę płatniczą pn. Regulamin Portmonetki zawartej przed dniem 1 września 2022 r. zwrotu pobranych przez mPay S. A. z siedzibą w Warszawie poniżej wskazanych opłat pobranych nie później niż do dnia przedstawienia konsumentom propozycji zawarcia dobrowolnych aneksów zastępujących dotychczasowe umowy pomiędzy użytkownikami a mPay S. A. z siedzibą w Warszawie, na mocy których wprowadzona zostanie nowa treść umów:
a. opłaty związanej z brakiem wykonania co najmniej jednej płatności w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (tzw. opłata za nieaktywność);
b. opłaty za przechowywanie danych karty;
c. części opłat prowizyjnych w wysokości 1,5% za zasilenie konta użytkownika przelewem pay-by-link, kartą płatniczą lub Blikiem, stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 3,5% prowizją;
d. części opłat prowizyjnych w wysokości 1,5% za zasilenie konta w wersji podstawowej z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 3,5% prowizją wskutek zmiany umowy i prowizją wynoszącą 2% obowiązującą przed wprowadzeniem wskazanej zmiany;
e. części opłat prowizyjnych w wysokości 0,75% za zasilenie konta w wersji premium z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 1,75% prowizją wskutek zmiany umowy i prowizją w wysokości 1% obowiązującą przed wskazaną zmianą umowy;
ii. konsumentom, którzy byli lub są związani z mPay S. A. z siedzibą w Warszawie umową o usługę płatniczą pn. Regulamin Portmonetki od dnia 1 września 2022 r., lecz przed dniem 29 marca 2023 r., zwrotu poniżej wskazanych opłat pobranych przez mPay S. A. z siedzibą w Warszawie nie później niż do dnia przedstawienia konsumentom propozycji zawarcia dobrowolnych aneksów zastępujących dotychczasowe umowy pomiędzy użytkownikami a mPay S. A. z siedzibą w Warszawie, na mocy których wprowadzona zostanie nowa treść umów:
a. części opłat prowizyjnych w wysokości 1,5% za zasilenie konta w wersji podstawowej z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 3,5% prowizją;
b. części opłat prowizyjnych w wysokości 0,75% za zasilenie konta w wersji premium z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 1,75% prowizją;
iii. konsumentom, którzy byli lub są stroną umowy pn. Regulamin Aplikacji mPay, zawartej przed dniem 1 września 2022 r., zwrotu pobranych przez mPay S. A. z siedzibą w Warszawie poniżej wskazanych opłat pobranych nie później niż do dnia przedstawienia konsumentom propozycji zawarcia dobrowolnych aneksów zastępujących dotychczasowe umowy pomiędzy użytkownikami a mPay S. A. z siedzibą w Warszawie, na mocy których wprowadzona zostanie nowa treść umów:
a. opłaty związanej z brakiem wykonania co najmniej jednej płatności w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (tzw. opłata za nieaktywność);
b. opłaty za przechowywanie danych karty;
c. części opłat prowizyjnych w wysokości 1,5% za zasilenie konta użytkownika przelewem pay-by-link, kartą płatniczą lub Blikiem, stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 3,5% prowizją;
iv. konsumentom, którzy byli lub są stroną umowy pn. Regulamin Aplikacji mPay zawartej przed dniem 1 czerwca 2023 r. zwrotu pobranych przez mPay S. A. z siedzibą w Warszawie nie później niż do dnia przedstawienia konsumentom 5 propozycji zawarcia aneksów zastępujących dotychczasowe umowy pomiędzy użytkownikami a mPay S. A. z siedzibą w Warszawie:
a. części opłat prowizyjnych w wysokości 1,5% za zasilenie konta w wersji podstawowej z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 3,5% prowizją;
b. części opłat prowizyjnych w wysokości 0,75% za zasilenie konta w wersji premium z wykorzystaniem usługi inicjowania płatności (PIS), stanowiącej różnicę pomiędzy podwyższoną do 1,75% prowizją.
Zwrot opłat względem konsumentów będących stroną umowy pn. Regulamin Portmonetki w dniu uprawomocnienia się wskazanej decyzji Prezesa UOKiK i jednocześnie w dniu faktycznego dokonywania zwrotu opłat, nastąpi automatycznie (bez konieczności składania jakichkolwiek wniosków przez konsumenta) poprzez przelew kwoty odpowiadającej należnemu konsumentowi zwrotowi opłat na indywidualny rachunek konsumenta w Aplikacji mPay.
Zwrot opłat względem konsumentów będących stroną umowy pn. Aplikacji mPay w dniu uprawomocnienia się wskazanej decyzji Prezesa UOKiK i jednocześnie w dniu faktycznego dokonywania zwrotu opłat, którzy to konsumenci jednocześnie w okresie 12 miesięcy przed dniem uprawomocnienia się niniejszej decyzji co najmniej jeden raz zalogowali się do Aplikacji mPay, nastąpi automatycznie (bez konieczności składania jakichkolwiek wniosków przez konsumenta) poprzez przelew kwoty odpowiadającej należnemu konsumentowi zwrotowi opłat na indywidualny rachunek konsumenta w Aplikacji mPay.
Natomiast na wniosek konsumentów zwrot opłat nastąpi względem konsumentów:
a) będących stroną umowy pn. Regulamin Aplikacji mPay w dniu uprawomocnienia się wskazanej decyzji Prezesa UOKiK i jednocześnie w dniu faktycznego dokonywania zwrotu opłat, którzy to konsumenci jednocześnie w okresie 12 miesięcy przed dniem uprawomocnienia się niniejszej decyzji nie zalogowali się ani jeden raz do Aplikacji mPay, nastąpi na wniosek konsumenta poprzez przelew kwoty odpowiadającej należnemu konsumentowi zwrotowi opłat na indywidualny rachunek konsumenta w Aplikacji mPay;
b) niebędących stroną umowy pn. Regulamin Aplikacji mPay lub Regulamin Portmonetki w dniu uprawomocnienia się wskazanej decyzji Prezesa UOKiK lub w dniu faktycznego dokonywania zwrotu opłat nastąpi na wniosek konsumenta poprzez przelew kwoty odpowiadającej należnemu konsumentowi zwrotowi opłat na rachunek bankowy wskazany przez konsumenta we wniosku,
przy czym wniosek konsumenta powinien:
1. zostać złożony w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania przez konsumenta informacji o możliwości otrzymania zwrotu opłat;
2. zostać złożony w formie pisemnej, korespondencyjnie na adres Spółki: mPay S.A., ul. Jasna 1 lok. 421, 00-013 Warszawa lub w formie dokumentowej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres [email protected] lub poprzez dedykowany formularz na stronie internetowej mPay S.A. z siedzibą w Warszawie;
3. zawierać: imię i nazwisko konsumenta; wskazanie numeru telefonu komórkowego oraz adresu e-mail powiązanego z umową której ma dotyczyć wniosek, a w przypadku konsumentów wskazanych w ww. ppkt b), także numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot opłat.
Informujemy także o przyznaniu konsumentom uprawnionym do otrzymania zwrotu powyżej wskazanych opłat oraz konsumentom, którym nie dostarczono na trwałym nośniku informacji – w rozumieniu art. 2 pkt 30 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o 6 usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.) – w odpowiednim czasie przed zawarciem umowy ramowej pn. Regulamin Portmonetki, bądź niezwłocznie po jej zawarciu, jeśli dostarczenie nie było możliwe w powyższym terminie, listy informacji wskazanych w art. 27 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, którzy jednocześnie są stronami umowy pn. Regulamin Aplikacji mPay lub Regulamin Portmonetki w dniu uprawomocnienia się wskazanej decyzji Prezesa UOKiK oraz w dniu udzielenia świadczenia, rekompensaty publicznej w postaci świadczenia polegającego na przyznaniu konsumentowi za darmo planu subskrypcyjnego „GOLD” na okres jednego miesiąca. Udzielenie tego świadczenia nastąpi automatycznie w terminie trzech miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK na rzecz wszystkich użytkowników Portmonetki, jak również na rzecz użytkowników Aplikacji mPay, którzy w okresie 12 miesięcy przed dniem uprawomocnienia się niniejszej decyzji co najmniej jeden raz zalogowali się do Aplikacji mPay. Natomiast w przypadku użytkowników Aplikacji mPay, którzy w okresie 12 miesięcy przed dniem uprawomocnienia się niniejszej decyzji nie zalogowali się ani jeden raz do Aplikacji mPay, przyznanie wskazanej rekompensaty publicznej nastąpi po złożeniu i zweryfikowaniu wniosku o zwrot opłat.
Szczegółowe zobowiązania mPay i korzyści dla konsumentów określone zostały w decyzji Prezesa UOKiK dostępnej na stronie www.uokik.gov.pl. Decyzja jest prawomocna.
Pozdrawiamy. Zespół mPay.
Od poniedziałku, wnioski będzie można zgłaszać poprzez formularz dostępny na stronie: https://formularzuokik.mpay.pl.